Het UWV maakt sinds november 2018 gebruik van e-Herkenning. E-Herkenning is een digitaal hulpmiddel waarmee je toegang krijgt tot diverse overheidsdiensten en bedrijven. Door gebruik te maken van e-Herkenning hoef je niet langer verschillende inlogcodes en bijbehorende wachtwoorden te gebruiken.
Het gebruik van e-Herkenning bij het UWV is vanaf 1 november 2019 verplicht. Je moet het dan onder meer gaan gebruiken voor ziek- en herstelmeldingen.
De Belastingdienst gaat e-Herkenning eveneens vanaf 2020 verplicht stellen voor rechtspersonen die de loonaangifte willen doen. Niet-rechtspersonen kunnen hiervoor in 2020 nog DigiD blijven gebruiken.
Veiligheidsniveaus
E-Herkenning kent vijf verschillende veiligheidsniveaus. Het UWV en de Belastingdienst gaan het een-na-hoogste veiligheidsniveau gebruiken, niveau 3. Hoe hoger het veiligheidsniveau, hoe meer zekerheid er verkregen wordt over je identiteit. Op dit niveau log je in met een gebruikersnaam en wachtwoord, aangevuld met een sms- of pincode. Met een hoger veiligheidsniveau kan je wel inloggen bij organisaties met een lager veiligheidsniveau. Andersom kan niet.
Tip: het is verstandig om te inventariseren op welk veiligheidsniveau organisaties werken waarmee je zakendoet. Op basis daarvan kan je zelf een veiligheidsniveau kiezen waarmee je bij al deze organisaties kunt inloggen.
Aan het gebruik van e-Herkenning zijn kosten verbonden. Afhankelijk van de leverancier en het veiligheidsniveau betaal je per medewerker die e-Herkenning gaat gebruiken, maximaal € 80 per jaar.