top of page

Bijtelling elektrische auto uit 2017 flink hoger


De bijtelling voor een elektrische auto die in 2017 voor het eerst op kenteken is gezet, gaat volgend jaar flink omhoog. Dit als gevolg van het feit dat de bijtelling voor een auto na 60 maanden wordt herzien.


Bijtelling omhoog in 2022

De bijtelling voor een nieuwe elektrische auto stijgt volgend jaar van 12% naar 16%. De bijtelling geldt alleen voor de eerste € 35.000 van de cataloguswaarde. Nu is dat nog over de eerste € 40.000. Over het meerdere bedraagt de bijtelling 22%.


Bijtelling na 60 maanden

De bijtelling voor een auto staat vast voor de eerste 60 maanden nadat deze voor het eerst op kenteken is gezet. Voor een auto uit 2017 betekent dit dat de lage bijtelling van 4% uit 2017 volgend jaar afloopt. Vanaf de eerste dag van de maand na deze 60 maanden geldt de dan van kracht zijnde regelgeving.


Voorbeeld | een elektrische auto die op 4 februari 2017 voor het eerst op kenteken is gezet, houdt de lage bijtelling van 4% tot 1 maart 2022. Vanaf die datum geldt een bijtelling van 16% voor de eerste € 35.000 van de cataloguswaarde en 22% over het meerdere.


Wat scheelt dit nu?

Stel dat je in een Opel Ampera rijdt die je in 2017 nieuw hebt aangeschaft voor € 50.000. De bijtelling bedraagt nu € 50.000 x 4% = € 2.000. Dit is € 166.67 per maand. Na 60 maanden gaat de bijtelling € 35.000 x 16% + € 15.000 x 22% = € 5.600 + € 3.300 = € 8.900 bedragen. Dit is € 741,67 per maand.


Bijtelling te hoog?

Wordt de bijtelling je te hoog, dan kan je als dga overwegen de auto naar privé te halen. Alle kosten moet je dan in privé betalen en je kan voor gereden zakelijke kilometers € 0,19/km via de bv belastingvrij laten vergoeden. Voor ondernemers in de inkomstenbelasting bestaat deze mogelijkheid alleen als ze de auto minder dan 10% van alle kilometers zakelijk gaan gebruiken. De auto moet dan verplicht naar privé worden overgebracht.


bottom of page