Einde thuiswerken; inrichting werkkamer terug naar kantoor?


Het advies om thuis te werken vanwege corona is voorbij. Betekent dit dat werknemers de inrichting van de werkkamer thuis weer terug naar kantoor moeten brengen?


Inrichting werkkamer

Op grond van de Arbowet ben je als werkgever verplicht voor de inrichting van de werkplek thuis te zorgen als de werknemer thuis moet werken. In die gevallen kan je onder meer een bureau, een bureaustoel en verlichting belastingvrij ter beschikking stellen, verstrekken of vergoeden.


Retourneren

Werkt een werknemer niet meer thuis, dan moeten genoemde zaken weer geretourneerd worden. Het maakt hierbij niet uit of je de werknemer spullen hebt uitgeleend of dat je destijds bijvoorbeeld een bedrag hebt uitgekeerd waar de werknemer zelf spullen voor kon aanschaffen.


Je kan er echter ook voor kiezen de werknemer de spullen te laten houden. In dat geval moet er belasting betaald worden over de restwaarde van de spullen.


Restwaarde

Dit voorkom je door de werknemer de spullen tegen de restwaarde over te laten nemen. Die waarde is uiteraard lager dan de nieuwprijs, want het betreft gebruikte goederen. Wil je je werknemer niet belasten voor de restwaarde? Overnemen van de spullen kan ook belastingvrij, als je de restwaarde onderbrengt in de werkkostenregeling.


Werkkostenregeling

De waarde van de spullen is via de werkkostenregeling belastingvrij voor de werknemer. Je betaalt als werkgever echter wel 80% belasting via de eindheffing als je dit jaar met je vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen over de vrije ruimte heen schiet.


Omvang vrije ruimte

De vrije ruimte is in 2022 lager dan in 2021 en bedraagt 1,7% van de loonsom tot € 400.000. Over het meerdere van de loonsom is de vrije ruimte nog 1,18%.


Let op! Mag de werknemer de spullen houden en breng je ze niet onder in de werkkostenregeling, dan is de restwaarde belast als loon in natura bij de werknemer. Dit heeft tot gevolg dat je hiervoor loonbelasting inhoudt op het loon van de werknemer.