Voor elektrische auto’s geldt een lage bijtelling tot een maximum cataloguswaarde. Auto’s op waterstof kennen dit maximum niet. En vanaf volgend jaar geldt ook voor auto’s op zonnecellen geen maximum voor de cataloguswaarde. Dit staat in het Belastingplan 2021.
Lage bijtelling
Voor auto’s zonder CO2-uitstoot geldt dit jaar een bijtelling van 8%. De lage bijtelling geldt tot een cataloguswaarde van € 45.000. Daarboven geldt de gewone bijtelling van 22%. Uitzondering zijn auto’s op waterstof, die een lage bijtelling over de gehele cataloguswaarde hebben.
Auto’s op zonnecellen
Vanaf 2021 zouden ook auto’s op zonnecellen leverbaar zijn, al zal de prijs van zo’n € 150.000 voor velen nog een probleem vormen. In het Belastingplan 2021 is voorgesteld ook voor deze auto’s over de gehele cataloguswaarde de lage bijtelling toe te passen in een poging het rijden in een dergelijke auto financieel wat aantrekkelijker te maken.
Bijtelling omhoog
Dit neemt niet weg dat volgend jaar de bijtelling voor alle auto’s zonder CO2-uitstoot stijgt van 8% naar 12%. Dit was al eerder bij wet geregeld. De hogere bijtelling gaat dus ook gelden voor auto’s op waterstof en zonnecellen, maar zonder maximum cataloguswaarde.
Maximum cataloguswaarde omlaag
Voor ‘gewone’ elektrische auto’s gaat de lage bijtelling vanaf volgend jaar nog slechts gelden voor de cataloguswaarde tot € 40.000. Over het meerdere is de bijtelling 22%. De maximum cataloguswaarde van € 40.000 blijft de komende jaren gehandhaafd, in tegenstelling tot de hoogte van de bijtelling. Die stijgt in 2022 verder naar 16%, in 2025 naar 17%, terwijl vanaf 2026 de gewone bijtelling gaat gelden.
Let op! Was je toch al van plan een elektrische auto aan te schaffen, doe het dan nog dit jaar. Je profiteert dan nog vijf jaar lang van een lage bijtelling over de eerste € 45.000 van de cataloguswaarde.